LYDERYSTĖ darbuotojų saugos srityje

Pasaulyje maždaug kas penkiolika sekundžių darbe žūsta vienas darbuotojas. Siekiant skatinti kurti saugias, sveikas ir tinkamas darbo sąlygas, Tarptautinės darbo organizacijos iniciatyva nuo 2001-ųjų metų balandžio 28 d. minima kaip „Darbuotojų saugos ir sveikatos diena“. Lietuvoje ši diena minima nuo 2005-ųjų metų. Per šiuos metus, vienose įmonėse darbuotojų saugos srityje buvo padaryta nemaža pažanga, tačiau kitose - vis dar keliami nemaži iššūkiai. Norėdami daryti pažangą darbuotojų saugos (DS) srityje, privalome skatinti DS lyderystę visose organizacijos grandyse.
Sunku kalbėti apie DS kultūros kūrimą įmonėje, jei įmonės aukščiausio lygio vadovai, mano, kad jų einamos pareigos apsaugos juos nuo krentančių daiktų rizikos statybvietėje. Svarbu suprasti, kad įmonėje negali būti dvigubų DS standartų, o įmonės vadovai visų pirma turi patys laikytis sukurtų taisyklių ir palaikyti DS pulsą įmonėje. Todėl DS lyderis įmonėje yra ne tas, kuris užima aukštas pareigas, o tas, kuriam rūpi jo paties saugumas darbe, todėl DS lyderiu gali būti kiekvienas.
Pasaulis aplink mus nuolat keičiasi. Nauji procesai, nauja įranga, nauji darbuotojai, reiškia įmonės pokyčius, kuriuos lydi nauji rizikos veiksniai. Siekiant DS lyderystės visada svarbu suprasti kokios rizikos yra jūsų įmonėje ir kaip jas suvaldyti. Įmonė, kurioje nėra rizikų valdymo proceso, pasmerkta dideliems finansiniams nuostoliams.
Pripažįstame, kad pasiekti aukštą DS lygį įmonėje, nėra lengva. Norint tai padaryti būtina turėti nemažą techninių žinių bagažą bei užtikrinti, kad DS rizikų valdymas taptų prioritetu įmonėje. Tačiau minėtų dviejų aspektų nepakanka siekiant saugios darbo kultūros kūrimo, todėl siekiant pastarojo tikslo svarbi tampa ir DS lyderystė. Tinkamas techninių žinių bagažas ir gebėjimas valdyti rizikas yra tik 25 proc. saugios darbo kultūros dalis, likusią dalį (75 proc.) ilgalaikės sėkmės, sudaro DS lyderystė.
DS lyderystė skatina ir motyvuoja darbuotojus ne tik laikytis DS taisyklių, bet ir daryti kur kas daugiau nei iš jų tikimąsi (pranešti apie pavojus, apie nesaugų elgesį, prisipažinti suklydus ir pan.). Siekiant pakylėti DS kultūrą vienu laipteliu aukščiau, įmonėje būtina ugdyti šiuos DS lyderystės įgūdžius:
1. Mokėti klausytis yra labai svarbu siekiant efektyvaus vadovavimo. Negalima vadovautis vien tik savo nuomone, būtina išgirsti ir kitus;
2. Tikri lyderiai užtikriną sklandų bendravimą, palaiko santykius ir skatina grįžtamąjį ryšį;
3. Geras pavyzdys yra užkrečiamas, tad visame kame, būtina rodyti tinkamą pavyzdį;
4. Prasmės suvokimo svarba motyvuoja, skatina būti lojaliais, tad tikri DS lyderiai padeda darbuotojams pasijusti svarbia sistemos dalimi.
5. „Win-Win“, pastebėję, kad nesilaikoma DS politikos, principų ar taisyklių, DS lyderis turi mokėti rasti, tą aukso vidurį, kurio dėka laimėtojais būtų visi;
6. Gebėjimas pasakyti „Ne“, neprarandant darbuotojų pasitikėjimo.
7. Greitas reagavimas į konfliktus;
8. Mokytis, mokytis, ir dar kartą mokytis. Sparčiai besikeičiančiame pasaulyje žinios yra vienas iš progresą skatinančių veiksnių;
9. Sukurti stabilumo jausmą, sėkmingai valdant pokyčius.
DS lyderiu nėra gimstama, juo tampama sunkiai dirbant: vis atnaujinant technines ir technologines žinias, valdant rizikas bei ugdant lyderystės įgūdžius. DS kultūra sukurta laikoma tuomet, kai kiekvieno darbuotojo saugus darbas tampa svarbus visiems ir visų darbuotojų saugus darbas tampa svarbus kiekvienam.
Sėkmingo kelio DS lyderystės link linkėdama,
Vilma